SELAMAT DATANG.....AYUH KONGSIKAN INFORMASI YANG ADA

Assalamualaikum, salam satu Malaysia......semoga blog ni mampu menyumbang kepada pertambahan pengetahuan korang berkaitan ilmu IT atau teknologi maklumat.Kalau korang ada Sebarang persoalan...ajukan aje, dan Insya Allah aku akan cuba jawab k? Jangan lupa yek sharekan atau 'link'kan Blog ni kat Facebook korang k...kita kongsi-kongsikan la bersama yek informasi yang ada.
Powered By Blogger

KLIK-KLIK LA KAT IKLAN NI HA YE !!!

Selasa, 24 Januari 2012



                         ASAS PENGATUCARAAN C++






    Assalamualaikum....orait, kali ni aku nak tulis tentang  'programming language', atau dalam bahasa melayunya...bahasa komputer atau pengaturcaraan. Artikel ni hanya untuk test power..kalau ada sambutan bagi mereka yang 'into' programming computer...especially student computer science la, aku akan buka satu blog yang khusus untuk topik ni.

    Okey secara ringkasnya C++ adalah sejenis bahasa komputer yang sangat popular dewasa ini. Sebenarnya C++ ni berevolusi dari bahasa C. C++ banyak digunakan dalam dalam membina aplikasi yang kecil seperti pengawalan alat elektrik, hinggalah yang besar seperti mengawal peluru berpandu. Bukan main-main ni, C++ memang merupakan bahasa pengaturcaraan yang sangat 'power'. Untuk tidak melengah-lengahkan masa lagi ayuh mula.


#include <iostream.h>
//Aturcara ini memaparkan Hello World! pada skrin
int main()
            {
                   cout << "Hello World!" ;
                   return 0 ;
            }




     Emm aoa kemendenya kat atas ni......Ini la aturcara namanya. hehhe aku jelaskan ngan korang satu-persatu okey.



1. #include         arahan yang menyuruh pengkompil menyertakan fail iostream.h bersama aturcara.
                          Baris ini dikenali sebagai arahan prapemproses, iaitu utusan kepada   prapemproses C++.                        

2. //                    Simbol ni plak mesti digunakan kalau korang mau tulis ulasan kat aturcara korang tu.
                          Ertinya sebelum korang tulis ulasan, mesti didahului ngan simbol ini. Simbol ni akan
                          mengakibatkan baris ulasan itu tidak diendahkan oleh pengkompil. Ulasan kan cuma untuk
                          rujukan pengaturcara.

3. int main ( )      Ini plak pernyataan fungsi utama. korang dapat lihat pernyataan "cout << "Hello World!" tu
                          kan ?.....Pernyataan ni menyuruh komputer menghantar rentetan 'Hello World !' ke objek
                          'cout'.


4. cout               Cout ni plak merupakan peranti output; biasanya skrin komputer.

5. return 0          Menyebabkan fungsi main mengembalikan nilai sifar, memberitahu sistem pengendalian
                          komputer...bahasa aturcara dihentikan tanpa sebarang ralat (error)

6. <<                 Dikenali sebagai pengendali sisipan. Ia memasukkan objek ke dalam arus output yang
                         dinyatakan di sebelah kirinya (dalam contoh di atas, cout).



     Okeylah Insya Allah aku sambung lain kali yek ?....kalau ada sambutan, macam yang aku kata tadi...aku akan buat satu blog khusus untuk peminat topik ni okey.
                       

Tiada ulasan: